Leleplezzük Steve Jobs és Zuckerberg módszerét

Szerző: | okt 19, 2020 | marketingséta

Szeretnéd tudni, hogyan zajlott egy interjú Apple és Facebook módra? Íme a felvételi beszélgetés Apple és Facebook módra.
Játsszunk kicsit!
Tételezzük fel, hogy 2004-et írunk, és te állásinterjúra mész – nem is akárkihez. Steve Jobs, az Apple vezérigazgatója vár téged. Nem kicsit vagy ideges, hiszen ez azért nem mindennapi lehetőség. Belépsz az irodába, Steve Jobs a gépe előtt ül.
Rád néz és eléd rak egy Apple terméket – egy prototípust – és megkérdi:
– Mit gondol erről a termékről?
Innentől aztán rajtad áll a dolog…
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
A fáma szerint azok a pályázók voltak sikeresek Steve Jobs felvételijén, akik lelkesedtek a termékért, de önmagában a lelkesedés kevésnek bizonyult. Az igazán nyerő pályázók kreatívnak is mutatkoztak, ötleteltek és belevetették magukat a projektbe – azonnal. Az egyik legfontosabb kompetencia, amit Steve Jobs és csapata mért a felvételin, a kreativitás volt. Ez volt az a tulajdonság, amire a leginkább kihegyezte a vezér ezt a folyamatot, mert pontosan tudta azt, hogy ez az a képesség, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy valaki sikeres legyen az Apple-nél – és hogy a cég még többet érjen el.

És hogy hogyan is függ össze ez a sétával?

Az Apple és a sétáló vezér

Sok legenda, történet, valós sztori és már-már mítosz kering korunk egyik legmegosztóbb cégvezetőjéről. Steve Jobs 2011-es halála óta is rendületlenül tartják magukat a történetek, melyek különleges zsenijéről, feszes, néha kissé nyers karakteréről, a tehetséget mindenek fölé helyező alkatáról, perfekcionizmusáról vagy éppen különös megszállottságáról szólnak.

Az is egy máig élő sztori, hogy Steve Jobs szeretett sétálni. Vélhetően elég hamar rájött arra, hogy a séta milyen jó hatással van a kreatív gondolkodásra, így aztán ehhez e tevékenységhez akkor is ragaszkodott, amikor felvételi elbeszélgetések voltak soron.

Esetleg láttál már előadást, vagy termékbemutatót tőle? Érdemes megnézni. Soha nem marad egy helyben szinte, mint előadó is állandó mozgásban van. Dinamizmusával, no és persze kivételes előadói alkatával magával ragadja a közönséget.
Pedig ő sajnos már nem olvashatta a híres Stanford Egyetem által kiadott kutatást, melyben Marily Opezzo és Daniel Schwartz a séta kreativitásra gyakorolt igen jelentős hatásáról írt – lévén a tanulmány 2014-ben jelent meg.

Facebook, mint munkahely – bírod Zuckerberg tempóját?

Az, hogy Mark Zuckerberg korunk egyik legmegosztóbb cégvezére, szintén nem képezheti vita tárgyát. Hogy miképpen is lett az övé a Facebook nem tárgya ennek a cikknek, de az kétségtelen, hogy nagy hangsúlyt fektet a kiválasztásra ő is, pláne, ha a cég vezetéséről van szó.

A folyamat roppant egyszerű: ha valaki eljut Zuckerbergig az interjúfolyamatban, akkor bizton számíthat arra, hogy Mark egyszerűen kisétál vele a campusra, és séta közben teszi fel neki a kérdéseket. Nem elég tehát itt sem az izzasztó helyzet – a fizikai állóképesség is próbára van téve.

Az, hogy Zuckerberg olvasta-e a fent említett tanulmányt szintén kérdés, mindenesetre az ő példája előtt már jól bevált gyakorlatként lebegett Steve Jobs felvételi folyamata.

Nos, ne felejtsétek: ha a Facebook egyik magas pozíciója a cél – akkor ez várható… És persze minkét cégnél a mai napig vannak sétáló meetingek. Ha egy módszer működik, akkor azt megtartják.

Mindenesetre, ha szívesen kipróbálnátok, milyen séta közben kreatívnak lenni, akkor élnénk egy remek ötlettel: olvasd el az eddigi marketing sétáimat a Facebook-on és regisztrálj a tavasszal induló Marketing Séta Tréningekre!