E-mail marketing szakszótár: ezek nélkül bele se kezdj a hírlevelezésbe!

Szerző: | okt 27, 2019 | e-mail marketing, online marketing

Ezeket az alapfogalmakat egyszerűen tudnod kell ahhoz, hogy sikeres legyen az e-mail marketinged. Azért, hogy ne csak vaktölténnyel lövöldözz a nagyvilágba, de igazi nagyvad, vagyis konverzió is akadjon a puskád végére, és végre profitod is származzon a hírleveles kampányaidból, ne csak költséged. Mik lennének ezek az alapfogalmak? Máris megmutatom!

Talán mondanom sem kell, de a szállodamarketingnek is megvan a maga szépsége, ugyanakkor számos kihívással is szembe kell néznünk évről évre. Nem elég az egyre nagyobb adatkezelési szigort eredményező GDPR szabályozás, ami eléggé beszűkítheti a tartalommarketing lehetőségeidet, de a megmaradt feliratkozóid kegyét is el kell nyerned ahhoz, hogy célba találjon a hírleveled.

Hogyan teheted hát eredményesebbé az e-mail marketinged? Viszonylag egyszerű a válasz: úgy, ha erősek az alapok, amelyekre építkezhetsz. Ha tisztában vagy a fogalmakkal, tudod, hogy mitől lesz hatásos egy hírlevél, és milyen mutatószámokat kell nézned, amennyiben a hírleveleid eredményességét szeretnéd mérni. Lássuk hát a medvét – végül is, nem a nyúl viszi a vadászpuskát!

A, mint alfa – avagy itt kezdődik minden

A/B teszt: ezt a tesztelési metódust leggyakrabban a hirdetéseknél szokták alkalmazni, amikor is különböző szöveggel, és/vagy illusztrációkkal tesztelik ugyanazokat az akciókat, ajánlatokat. Az e-mail marketing esetében ez azt jelenti, amikor más-más tárgymezővel, szövegezéssel, képpel, CTA-val küldöd ki a hírlevelet a célcsoportodnak, és megnézed, hogy melyik működik jobban: melyik verziónál nagyobb a megnyitási arány, valamint, hogy melyikből származott több konverzió.

Abuse: ez az egyszerű kis mutató azt mutatja meg, hogy a listádról hányan jelölték meg a hírleveledet kéretlen tartalomként, vagyis Spamként.

Anchor text: bár ezt inkább blogok esetében szokták alkalmazni, azért az e-mail marketingben sem ismeretlen fogalom. Ez a horgonyszöveg, azt a szöveget takarja, amire rákattintva a linkelt oldalra jutunk.

Arculat: nem mehetünk el szó nélkül az arculat mellett sem. Fontos, hogy a szálloda más felületein kialakított stílus, arculat, brandérték a hírlevelekben is visszaköszönjön és egységes képet mutasson a kommunikációs stílus. Ebbe beletartozik a dizájn, a megjelenés, a tipográfia, de még a kommunikáció hangvétele is.

Benefit: ez a termékelőny. Ha értékesítési céllal küldesz ki egy hírlevelet, azokat a termékelőnyöket hangsúlyozod a szövegben, illetve a csomagajánlatban, amik a célcsoportod számára releváns előnyt jelent. Gyakorlatilag az a tulajdonsága a termékednek, illetve a szolgáltatásodnak, amik eladják őket.

Blog: ez az a felület, amivel a legegyszerűbben, és a legkisebb költségráfordítással építheted a weboldaladon a brandedet, illetve a szakértői státuszodat. Szállodák esetében remek imázsépítő eszköz, amit a hírlevelekben kiküldött blogajánlókkal népszerűsíthetsz.

Bounce rate: vagyis visszapattanási mutató, amikor valamiért nem ér célba a leveled.

Buzdíts cselekvésre, már egyetlen gombbal is

Call to action: cselekvésre, vagy esetünkben konverzióra hívó gomb. Hírlevélben ezzel kérhetsz vendégértékelést, irányíthatod el az olvasót a landingpagere, megkérheted a feliratkozóidat, hogy töltsenek ki egy vendégelégedettségi kérdőívet, és vásárlásra is biztathatod őket. Ajánlott, hogy rövid, frappáns, mégis egyértelmű legyen a szövegezése, és kitűnjön a dizájnból, megakadjon rajta a listád szeme.

Célcsoport: azok a potenciális vendégek, akiket éppen foglalásra biztatsz a hírleveleddel.

Content: ez maga a tartalom, a marketing egyik legnagyobb fegyvere. A hírlevél is közvetíthet értékes tartalmat, amivel várakozást építhetsz a szállodád és a következő leveled iránt.

CPA – Cost per action: e-mail marketing esetében ez mutatja meg egyetlen konverzió költségét. Hirdetéseknél az eladások után fizetett összeg.

CPC – Cost per click: egyetlen átkattintás költsége, amennyiben a hírleveledben valamilyen külső helyre irányítod az olvasót.

Cross selling – vagyis keresztértékesítés: ez az a folyamat, amikor az értékesítési folyamatban a lefoglalt szoba/csomag mellé egy kiegészítő/hozzáfoglalható szolgáltatást vagy terméket ajánlasz. Például a superior szobához kedvezményes masszázs lehetőséget, vagy a családi apartmanhoz 20% kedvezményt a kerékpárbérlés árából, esetleg a félpanziós csomag mellé elutazás napján ebédet.

CSR – Corporate Social Responsibility: remek hírlevél (illetve blog) téma, mert a szállodád társadalmi felelősségvállalási programját-programjait mutatja be. Például a hátrányos helyzetű családok kedvezményes nyaraltatása egy bizonyos időszakban, vagy épp a szálloda környezettudatossá tétele. Esetleg helyi kulturális-turisztikai alapítványok támogatása.

Direkt marketing: ebben az esetben névre szóló, személyre szabott, az esetek nagy részében értékesítési célú e-mailt (vagy postai levelet) küldünk a listánk tagjainak.

E-mail marketing: maga a hírlevelezés, a stratégiaalkotással, szegmentálással, és az összes ezzel járó mozzanattal együtt.

Feliratkozó: az a személy, aki hozzájárulását adta ahhoz, hogy hírlevelet küldjél neki, mert kíváncsi a tartalmadra. Potenciális vendéged lehet, vagy épp a törzsvendéggé válás folyamatában van, mert korábban már nyaralt nálad és meg volt elégedve a szolgáltatással, szeretne még többet tudni a hoteledről, az akciókról, egyedi ajánlatokról.

Hard bounce: ez az arányszám megmutatja, hogy mennyire tiszta a listád. Gyakorlatilag a kézbesíthetetlen hírleveleket takarja, amelyek egy elgépelt e-mail cím, egy időközben megszüntetett e-mail cím, vagy épp spamnek jelölés, esetleg konkrét blokkolás miatt nem érnek soha célba.

Hook: olyan váratlan, figyelemfelkeltő elem, ami meghökkenti az olvasót, és rábírja arra, hogy végigolvassa a leveled.

Hírlevelezz úgy, hogy ne zavarj

Inbound marketing: olyan speciális válfaja a tartalommarketingnek, amellyel nemcsak értékes tartalmat nyújtasz a feliratkozóidnak, hanem azt is lehetővé teszed, hogy ezeket a saját maguk tempójában fogadják be, dolgozzák fel. Például a hírlevéllel, amit akkor olvasnak el, amikor csak szeretnének.

Konverzió: az adott hírlevél, illetve a hírlevélstratégia célja. Ez lehet maga a foglalás, a vendégértékelés, kérdőív kitöltése.

Konverzióoptimalizálás: ez az a folyamat, amelynek során A/B teszteled a hírleveleidet. Ugyanazt a csomagot kínálod ugyanannak a listának, de más-más tárgymezőt, CTA-t, és szöveget használsz a hírlevélben, majd megnézed, hogy melyikre haraptak jobban.

Kreatív: a hírlevél tartalmi része, magában foglalja a szöveget, a képi illusztrációkat, a dizájnt, a videót, az infografikát.

Landing page: a hírlevélben egy speciális érkező oldalra irányíthatod a vendégedet, ahol valamilyen egyedi, vagy időszakos ajánlattal kedveskedhetsz nekik.

Link: olyan hiperhivatkozás, vagyis kattintható elem, ami egy másik oldalra visz el, például a landing page-re.

Lista: a feliratkozóid listája.

Megnyitási arány: azt mutatja meg, hogy a sikeresen kézbesített e-maileket hányan nyitották meg.

Online marketing: interneten, digitális eszközökkel végzett marketingtevékenység. Például a hírlevelezés, vagy a blogolás, és a közösségi oldalak tartalommarketingje.

Különböztesd meg magad a versenytársaktól

Pozícionálás: az a folyamat, amivel kitűnsz a tömegből, főként a versenytársaid köréből. Ennek része a hírlevélben zajló kommunikáció és annak stílusa is.

ROI – vagyis megtérülés: ez mutatja meg, hogy mennyibe került az annyi, vagyis azt, hogy mennyit kellett költened azért, ami az adott kampányod bevételéhez vezetett.

Soft bounce: olyan kiküldési sikertelenség, ami csak időszakos jellegű. Például átmenetileg nem érhető el a szerver, vagy épp a címzett postaládája van tele.

Spam: ezek azok a kéretlen reklámlevelek, amiket senki sem olvas el, és kéretlen tartalomként jelöl meg. Gmail-nél például egyenesen a Spam, vagy jobbik esetben a Promóciós mappába kerül, nem a jobban szem előtt lévő bejövő üzenetek közé. Általában ezek fogadásához a címzett mégcsak hozzá sem járult, így a GDPR árnyékában igencsak kockázatos ezzel élni.

Szegmens: olyan homogén csoport a célcsoportodon belül, amelyek jól megkülönböztethetők egymástól az igényeik, anyagi helyzetük, demográfiai jellemzőjük és még számtalan más tényező alapján. Például a szállodák esetében megkülönböztethetjük a wellness vagy gyógykezelés vagy üzleti célú pihenést, családi állapot szerint a párban vagy épp gyerekkel érkező családokat, és utóbbi csoport is tovább bontható kisbabával, kisgyerekkel, kis- vagy nagykamasszal érkező családokra, de egyedülálló szülővel érkezőkre, esetleg patchwork családokra is.

Szegmentálás: az a folyamat, amelynek során elvégzed a fentebb vázolt csoportbontást.

Tárgymező: talán a hírleveled legfontosabb része, megnyitás előtt ezt látja meg először a címzett. Ezen múlik, hogy elolvassa-e egyáltalán a hírleveledet, ezt már első ránézésre el tudja dönteni a tárgymeződ alapján. Egyébként a HubSpot szerint a tárgymező hosszúságát ajánlott 57 karakter alatt tartani, mert a rövid, frappáns, esetenként smiley-val tűzdelt tárgymező igazi kattintásmágnes lehet.

Testimonial: az az elégedett vendégvélemény, amit a hírlevélben is megjeleníthetünk – vagy épp az, amit a hírlevélen keresztül kérsz a korábbi vendégeidtől.

Upsell – vagyis felülértékesítés: ez az az értékesítési trükk, amikor egy szolgáltatás megrendelése során felajánlasz egy nagyobb értékű terméket. Például, ha a vevőd megrendel egy standard szobát, de felajánlod neki a Deluxe lakosztályt.

Ezek lennének tehát azok az alapfogalmak, amikkel mindenképpen jó tisztában lenned az e-mail marketing sikeres műveléséhez.

Ha bármilyen megválaszolatlan kérdés maradt volna benned a hírlevelezéssel kapcsolatban, kérd fél órás ingyenes konzultációmat és helyre rakjuk az alapokat.

Ehhez kérlek töltsd ki ezt a kérdőívet, hogy megfelelően fel tudjak készülni a beszélgetésre!