Black Friday-on innen és túl – te jól időzítetted a kampányodat?

Szerző: | nov 26, 2019 | online marketing, szállodamarketing

Black Friday idején az idő és az időzítés folyamatos, állandó harc. Sőt! Ilyenkor éleződik ki igazán a helyzet, ezért nem mindegy, hogy a szállodád marketingeseként mikor, mit és hova időzítesz! 

Egyébként már maga a Black Friday kialakulása is remek példa arra, hogy hogyan lehet egy kezdetben negatív eseményt pozitív tartalommal megtölteni, és kiválóan időzíteni. Azt például tudtad, hogy a kezdet kezdetén a Black Friday-hez több rossz előítélet társult, mint manapság?

Először ugyanis még az Amerikában, 1869-ben kitört pénzügyi válságot illették a Fekete Péntek jelzővel, míg 1961-ben Phiadelphiában akkora forgalmi dugókat okozott a hálaadást követő első péntek – náluk ekkor kezdődik a karácsonyi bevásárlás, az ünnepi készülődés – ami komoly rendőri intézkedéseket követelt.
1966-ban pedig egy leleményes önkormányzati PR-os kollégára – és persze a profitorientált kereskedőkre – volt szükség ahhoz, hogy erre a napra ne hatalmas káoszként, hanem a karácsonyi készülődés első napjaként gondoljanak.

Ugyan az akcióknak köszönhető hatalmas, tömött sorok és a hihetetlen dugók megmaradtak, az emberek fejében mégis átkattant valami: az időzítésnek és a pozitív mögöttes tartalomnak köszönhetően a Black Friday immár vágyott, nem pedig rettegett nap lett. Az újra definiált értékek miatt a Black Friday a karácsonyi vásárlások megkezdésének időpontjaként az egyik legvártabb akcióvá nőtte ki magát világszerte.

Éppen ezért, neked is ügyelned kell a Black Friday akciód időzítésére

Például, ha te is szívesen indítanál egy Black Friday kampányt a kedvezményes szállásutalvánnyal vagy foglalási lehetőséggel, érdemes figyelned azokra a nüansznyi részletekre, amiknek nem más, mint a kampányod sikere a tétje.

Ilyen nem elhanyagolható részlet többek között az is, hogy mikorra esik az igazi Black Friday. Ahogy fentebb már írtam, a hivatalos időpontja mindig a hálaadást követő péntek, így például az idei alkalom november 29-re esett.

Ha egy nevezetes napnak van pontos dátuma, akkor te ne hirdess Black Friday napot egy héttel korábban, mert megzavarod az érdeklődőket. És főleg ne hirdess Black Friday Novembert!

Jó példa erre több szállásközvetítő portál, webshop, akik már november 22-én – egy héttel a hivatalos időpont előtt – meghirdették a saját Black Friday akcióikat, ami kétesélyes végkimenetellel kecsegtethet. Ha a pozitívabb forgatókönyvet vesszük, akkor nem lehetett panaszuk az árbevételre, mert egy egész héten keresztül kínálhatták az akciós lehetőségeket.

 Gondold át alaposan: az előrehozott kampány biztos megéri neked?

Mindazonáltal felmerül a kérdés, hogy az egy héttel korábban indított kampány alatt mennyire lesznek bátrak a vendégek, hogy foglaljanak, vagy inkább kivárják a többi ajánlatot is a rendes Black Friday napon? Illetve azt is érdemes szem előtt tartanod, hogy ha a versenytársaknál tovább kínálod az akciós csomagajánlataidat, az vajon mennyire tesz jót a profitodnak? Végül is, az árbevétel nem egyenlő a nyereségeddel. 

De ugyanilyen galibát okozhat az is, amennyiben a közönséged tisztában van az eredeti Black Friday időpontjával, és arra számít, hogy te is akkor kommunikálod majd a kedvezményes csomagjaidat – nem pedig egy héttel előtte.

Éppen ezért tartom járhatóbb útnak azt, ha a Black Friday előtt egy 1-2 héttel elindítasz egy automatizált e-mail marketing kampányt – ezt természetesen a social media platformjaidon is megtámogathatod –, ami fokról fokra építi a várakozást a szállodád akciós és jól szegmentált csomagajánlatai iránt.

Azonban az árakat, az igénybe vehető kedvezményeket csupán a tényleges Black Friday napján közöld a közönségeddel, esetleg még a +/- 2 nap belefér.  Csak azért érdemes azt megfontolni szállodásként, hogy a hétvégére is kiterjeszthetővé váljon a foglalási időszak, mert egy családi pihenés lefoglalása nagyobb átgondolást igényel, és nagyobb kiadást is jelent.
Ha egy mód van rá, ne kezdj már el egy héttel korábban ténylegesen árakciózni, mert mire elérünk a konkrét dátumig, a vendégeid ráunnak az ajánlatokra.

A nagy kérdés: mikor és hova?

Azt, hogy mikor érdemes kiküldened a hírleveleket, vagy posztolnod az akciós ajánlatokat a Facebookra, valamint az Instagramra, a közönségedhez kell igazítanod. Ehhez a jól megtervezett hadművelethez a leghitelesebb információkat a saját felületeiden látott statisztikákból nyerheted.

Vizsgáld meg a régebbi kampányaid adatait a hírlevelező rendszeredben, nézd meg, hogy mik voltak azok az időszakok, amikor a legtöbb megnyitást, illetve átkattintást érted el. Ezzel kapcsolatban, a hírlevelező rendszeredtől függően, akár napra és akár óra vonatkozó adatokat is nyerhetsz. Sőt, ha már korábban is igyekeztél a célközönségeidre szabni a hírleveleket, akkor az egyes szegmensekhez is felállíthatsz egy idővonalat, amire felhúzhatod a kampányodat.

Ugyanígy nézd át tüzetesen a Facebook oldalad és az Instagram profilod statisztikáit is – igaz, előbbinél egyelőre jóval részletesebb adatok állnak a rendelkezésedre. Ezekből szintén leszűrhető, hogy mely napokon és hány óra körül aktívabb a közönséged.
Például vannak, akik inkább hétköznap reggel munkába indulás előtt keresik fel a Facebook oldaladat?

  • Vagy esetleg az egész napos hajtás után pörgeti végig a posztjaidat?
  • Instagramon mikor kaptad a legtöbb like-ot a posztjaidra?
  • Mikor nyitották meg a legnagyobb arányban a hírleveleidet?

Ilyen statisztikai adatokra alapozd az időzítéseidet, hiszen ezek a közösséged vásárlói magatartását mutatják meg neked.

Az Omnisend  egyébként még a 2017-es év Black Friday kampányaiból készített egy elemzést, szám szerint 4299 db hírlevelet vizsgált meg és az alábbi megállapításokat tették:

• a kampányok időzítését érdemes a Black Friday-t megelőző hétfőre időzíteni,

• megéri létrehozni egy e-mail automatizációt a kosárelhagyásra is, mivel ezek a levelek 34%-os megnyitási aránnyal, 9%-os átkattintással és 2.13%-os vásárlással dolgoznak,

• az üdvözlő e-maileknek is nagy sikere van, hiszen 38%-os megnyitási aránnyal büszkélkedhetnek, itt is 9% az átkattintások aránya, míg a vásárlások mértéke 2.09%,

• a black week-en a megnyitási arányok és az átkattintások szempontjából a szerda az egyik legerősebb nap, érdemes erre ütemezni a legfőbb értékajánlatot tartalmazó hírlevelet.

Ezt a három felületet – a hírleveledet, a Facebook oldaladat és az Instagramot – érdemes használnod tehát a Black Friday kampányod során, illetve a szállodai blogodat, ha van. Természetesen a hírlevél az a platform, ahol a korábbi vendégeidet is személyre szabottan meg tudod szólítani – és ők azok, akiket könnyebb rábírni az újabb foglalásra –, míg a Facebookot és az Instagramot az új vendégek szerzésére is felhasználhatod.

Spórolj az időddel!

Ahhoz azonban, hogy ne vessz el a teendők tengerében, van néhány egyszerűbb, illetve időigényesebb folyamat, amivel jelentős terhet vehetsz le a saját válladról. Marketingesként nagyban megkönnyíti a munkádat az, ha egy előre összeállított tartalomnaptár mentén dolgozol, amiben külön részt szentelhetsz a Black Friday kampányaidnak.

Ezen belül beütemezheted az e-mail sorozatokat, automatizálhatod a hírlevél folyamataidat, ráadásul a tartalomnaptárnak köszönhetően, az egyes kampányterveknek megfelelő social media posztokat is beütemezheted a felületeiden, akár 2-3 hétre előre. Ezeknek a kisebb-nagyobb trükköknek hála, az inspirálódásra, a tervezésre és az ötletelésre is marad energiád.

Ragadj meg minden alkalmat és spórolj magadnak időt a megfelelő időzítéssel, mert neked is az időd az egyik legértékesebb kincsed!

Hírlevelezéssel kapcsolatban kérd fél órás ingyenes konzultációmat – ehhez kérlek töltsd ki ezt a kérdőívet, hogy jobban, és a szállodádra szabottabban tudjak felkészülni a beszélgetésre!