7+1 pont, amit egy mindenre gondoló tartalomnaptár tartalmaz

Szerző: | jún 21, 2020 | tartalommarketing

Egy vendégbarát tartalomnaptár összeállítása az alapoktól kezdve, első ránézésre ijesztő és nagy feladatnak tűnhet. Ennek ellenére érdemes feltűrni az ingujjat és nekiállni a munkának, hiszen a vendégeiddel való folyamatos kommunikáció kulcsfontosságú marketingfeladat.

Most 0. lépésként abban segítek neked, hogy milyen szempontokat érdemes figyelembe venned a tartalomnaptár elkészítése előtt.

A tartalomnaptár ugyanis nemcsak az olyan sarkalatos kérdések miatt fontos, mint például a foglalások számának növelése, hanem a vendégeid elköteleződésének fokozása, a bizalmuk elnyerése és a szállodád márkaépítése miatt is.
Éppen ezért nem mindegy, hogy csak ad-hoc jellegűen posztolsz a különböző felületeiden, vagy egy előre meghatározott stratégia mentén, folyamatosan kommunikálsz-e a vendégeiddel. Persze sokan járunk abban a cipőben, hogy a számtalan feladat forgatagában csak kapkodjuk a fejünket és a nap végére sem végeztük el minden teendőnket.

De minden jó dolog az alapoknál kezdődik

Hiszen a szállodád marketingeseként nem elég a csomagok kialakítására, a különböző akciókra, a programszervezésre és a hirdetésekre koncentrálnod, ugyanilyen fontos a körítés, vagyis az érveid vonzó, az érdeklődést felkeltő, tartalmi alátámasztása is. Emiatt gondoskodnod kell arról, hogy a szállodádban rejlő lehetőségekről a vendégeid számára is kommunikálj. Méghozzá érdekesen, közvetlenül, a stílusuknak megfelelően és azokon a felületeken, amiken keresztül eléred őket.

Ha nem szeretnél abba a hibába esni, hogy a sűrű teendők miatt elfelejtesz posztolni a Facebookra, vagy feltölteni egy hívogató hangulatképet Instagramra, esetleg megírni a legújabb blogcikkedet, érdemes egy tartalomnaptárban rögzítened a különböző terveket és ötleteket.

Amennyiben eddig még nem találkoztál volna a tartalomnaptár vagy tartalomterv kifejezéssel, ne ijedj meg: nem olyan bonyolult, mint amilyennek elsőre tűnik. Ez ugyanis az a felület – általában egy finomra hangolt, részletes Excel-táblázat – amiben nemcsak hónapokkal, de akár egy évre előre is megtervezheted a szállodád marketingkommunikációját, méghozzá napra pontosan jelezve a határidőket, illetve az adott anyag felelőseit is megnevezve benne. Gyakorlatilag a tartalommarketing stratégiád egyik legfontosabb építőköve.

Mit tartalmazzon egy mindenre gondoló tartalomnaptár?

1. Minden projekt Achilles sarkát: a dátumokat és határidőket
Naptár jellegéből adódóan, első körben fel kell tüntetni a hónapokat, heteket és napokat. Majd utána következik az egyik legfontosabb dolog: az adott tartalomhoz köthető határidők és dátumok jelölése, mint amilyen a tervezett anyag elkészítési és megjelenési határideje.

2. A felelősöket és elérhetőségeiket
Ha nem egy személyben rád hárul a tartalomgyártási feladat, akkor praktikus lehet az adott anyag felelősét is beleírni, hogy egyből lásd kihez kell fordulni, amennyiben csúszást tapasztalsz vagy kérdésed lenne a témával kapcsolatban.

3. A témát címszavakban
Pár szóban, vagy ha esetleg hosszabb lélegzetvételű tartalomról (blog vagy hírlevél, esettanulmány stb.) van szó akkor az anyag munkacímével utalni a tartalomra.

4. A megjelenés helyét, felületét
Vagyis azt, hogy melyik marketingkommunikációs csatornára szánod az adott anyagot: weboldalra, közösségi oldalra (például Facebook, Instagram, Pinterest, Youtube, TikTok, LinkedIn stb.), vagy az e-mail listádra, esetleg valamilyen printes felületre.

5. A tartalom típusát
Akár piktogramokkal is jelölheted – ahogy például én is csinálom –, hogy ez most szöveges tartalom lesz-e, képes vagy videós, esetleg grafika, GIF, vagy más játékos feladat.

6. A poszt üzenetét és célját
Címszavakban mindenképpen írd le, hogy értékesítési célú-e az adott poszt, esetleg közösségaktivizáló, szakértői státuszépítő, vagy a szállodát, a kulisszatitkait és szolgáltatásait bemutató céllal készült-e.
Emellett azt is érdemes beleírni, ha az adott tartalom egy jeles naphoz, ünnephez, helyi / környéki szokáshoz kötődik, vagy a szállodád jeles évfordulója. Ebből tudjuk, hogy az a dátum kötött, se előbbre, se későbbre nem érdemes időzíteni a megjelenést. Tehetsz olyan megjegyzést is, hogy a poszt inkább játékos / brandépítő jellegű-e.

7. A CTA-t
Vagyis azt, hogy mi volt a végső célod a poszttal, mire kérted a közönséged. Például: Iratkozz fel blogértesítőnkre! Szavazz! Kommentbe írd be! Nézd meg az aktuális ajánlatunkat! Tetszett a cikk? Akkor nyomj egy lájkot!

+1 SEO kulcszót 

Tudjuk, hogy ne a Google-nak írunk, amikor blogolunk, hanem a vendégnek, de azért ne árt  erre is gondolni. Tartsd be az egy cikk, egy kulcsszó elvet.

+ Extra tipp: Írd be az elköteleződés szintjét is

Vagyis azt, hogy az inbound marketing 4 szintjéből éppen hol áll az adott buyer perszona, akihez szólni akarsz: figyelemfelkeltés, bevonzás, elköteleződés, törődés. Vagyis még csak érdeklődő, vagy már befoglalt a vendég, visszatérő vendég vagy a szállodád evangelistája (törzsvendége).

 

Innen szerezhetsz inspirációt a különböző tartalmakhoz

A tartalomnaptár-készítéssel szemben az szokott az egyik leggyakoribb kifogás lenni, hogy hónapokkal előre biztosan nem tudunk elegendő témát összeszedni. Pedig a téma szállodai vendéglátóként és marketingesként is ott hever előttünk, nekünk gyakorlatilag csak meg kell látnunk benne a lehetőséget.

Dolgozhatunk ugyanis a már meglévő, korábbi tartalmainkból, saját adatainkból kiindulva is. Ezeket aktualizálva és frissítve máris lesz apropónk az ismételt megosztásukra, ezzel is folytonosságot csempészve a kommunikációnkba. Ugyanígy végezhetünk saját kutatást is, aminek az eredményét például egy esettanulmányban publikáljuk.
Emellett ott vannak még a kincset érő vendég vélemények is, ahonnan szintén inspirálódhatunk a témákat illetően, hiszen ezekből látjuk, hogy mik érdeklik a nálunk nyaralókat. Természetesen nemcsak inspirálódásra használhatjuk őket, hanem az engedélyeik beszerzése után Facebook posztokban, de akár hírlevelekben is közreadhatjuk őket.

Ezen kívül kikérhetjük saját munkatársaink véleményét is, támaszkodhatunk az ő szaktudásukra, valamint az aktuális turisztikai történésekre, illetve iparági, külföldi-belföldi trendekre egyaránt.

Ami pedig tényleg kincset érhet és személyesebbé teheti a tartalmainkat: a környékünk, városunk történelme, az aktuális helybeli programok és felfedeznivalók, valamint az állami, egyházi és helyi jeles napok – népszokások bemutatása. Illetve természetesen a szállodai kulisszatitkoknak és a régi-új szolgáltatásoknak is érdemes szentelni néhány figyelemfelkeltő megjelenést.

A jó tartalomnaptár 7+1 ismérve tapasztalataim szerint

Fontos, hogy ne csak teljesen a szállodádra szabottan tudd használni a tartalomnaptáradat, de kellőképpen rugalmas és időhatékony is legyen.
Éppen ezért megosztom veled, hogy szerintem miről ismerszik meg a jó, könnyen kezelhető tartalomnaptár:

• könnyen szerkeszthető: vagyis nem kell technikai gurunak lenni ahhoz, ha változtatni szeretnél mondjuk az oszlopok / sorok sorrendjén, esetleg legördülő listákat is létre tudsz hozni benne, különböző megjelöléseket tudsz benne alkalmazni,

• rugalmasan változatható: nem kell újraírni és újratervezni az egész koncepciót, ha bármilyen változást eszközölnél benne, így teret ad a menet közbeni kreativitásnak,

• átlátható: nincs szükség több oldalas, szűkre szabott táblázatokra, elég egyetlen is, ha az logikus felépítésű, szellős kialakítású és első ránézésre is áttekinthető,

• időhatékony: logikus felépítése és a beszúrható / kiválasztható jelölési lehetőségek, képletek, valamint informatív jellege miatt időt spórol neked,

• sokféle témát vonultat fel: vagyis nem egyetlen téma köré – csak a szállodád szolgáltatásaira –  koncentrálod a kommunikációt, hanem régiós hírekről, jeles napokról, érdekességekről is írsz

• változatos tartalomtípusokra épül: nemcsak a szöveges posztokhoz – például bloghoz vagy Facebook poszthoz – ragaszkodsz, hanem készítesz videókat, infografikákat, sőt kérdezel, tesztelsz

• több marketing csatornát tartalmaz: az egyes tartalmakat, témákat megosztod az egyes csatornák között, és több csatornára készíted el, nem külön készül Facebook posztterv, blogterv

• minden témához konkrét cél van rendelve: hiszen nincs szükség hasraütésszerű posztokra, mindig kell, hogy az adott témának valamilyen célja legyen, ez a hatékonyság mérése során fontos tényező.

(A felhasználható és hatékony vendégkommunikációs tartalomtípusokról egy későbbi cikkben ígérem, hogy részletesebben is beszámolok, mert az a téma is megéri a bővebb kifejtést.)

Így lesz igazán vendégbarát a tartalomnaptárad

Érdekes kérdés, hogyan válik vendégbaráttá egy tartalomnaptár, hiszen egy szállás- vagy vendéglátóhely esetében ez evidensnek tűnik, de egy ilyen stratégiai elemnél ez a fogalomtársítás már okozhat némi szemöldökráncolást. Mindenesetre nem kell semmilyen ördöngösséget sejtened a háttérben, jelen esetben ugyanis a vendégbarát kifejezés arra utal, hogy a buyer personáid, vagyis a hoteledben megforduló vendégtípusok érdeklődésének megfelelő témákban készítesz és osztasz meg tartalmakat.

Például, ha családbarát szállodaként határozod meg magad, akkor nemcsak a szülőkkel érdemes kommunikálnod, hanem a gyerekekkel és a nagyszülőkkel is. Ha kicsit jobban a dolgok mélyére ásunk, még ezeket a csoportokat is tovább bonthatjuk például egyszülős, kétszülős és mozaik családokra, kisbabával vagy épp kis-, illetve nagykamaszokkal érkezőkre, valamint az unokákat nyaraltató nagyszülőkre is.

Ugyanígy, ha felnőttbarát szállodaként működtök, nem mindegy, hogy főként romantikára vágyó fiatal, középkorú, illetve idősebb párok járnak hozzátok, vagy emellett még kisebb-nagyobb baráti társaságok is. Akiket egyébként szintén megkülönböztethettek aszerint, hogy több barátnő wellnessezik-e egyet a medenceparton koktélozgatva egy hosszú hétvégén, esetleg a város felfedezésének is szentelve némi időt, de megint más típusú vendéglátást és kommunikációt kíván, ha egy férfitársaság töltene el pár napot nálatok.

Akik tarthatnak legénybúcsút is, de aktív kikapcsolódást is kereshetnek a közeli kalandparkban, megmászhatják a legnagyobb kihívást jelentő környékbeli túraútvonalat, vagy bejárnák motorral – kerékpárral a környéket. És akkor a vegyesen érkező csoportokról, vagy a szintén külön kategóriát képviselő business vendégekről, az üzleti konferenciák, illetve a szakmai workshopok vendégeiről még nem is beszéltünk.

Már csak az eltérő életkorokból, felelősségi szintekből, foglalási célokból és persze érdeklődési körökből adódóan is könnyű belátni, hogy az egyes célközönségek számára más-más típusú és tartalmú anyagokat kell készítened, ha el szeretnéd nyerni és meg is akarod tartani a figyelmüket.
Akkor lesz tehát igazán vendégbarát a tartalomnaptárad, ha célközönségre szabottan, barátként kommunikálsz a vendégeiddel, ismered az igényeiket, a vágyaikat, a problémáikat és a lehetőségeiket is, a tartalmaid pedig ezekhez köthetők, erre fókuszálnak és azokon a kommunikációs csatornákon terjeszted őket, ahol a szállodádat érdeklő különböző csoportok jelen vannak. Ezt a folyamatot tarthatod nyilván a vendégbarát tartalomnaptárban.

Nyerd el barátságos, hatékony és persze folyamatos kommunikációval vendégeid megtisztelő bizalmát, az év 365 napjára szóló tartalomnaptárammal segíthetek neked. Ha kérdésed lenne, keress bátran!