Amiért a hotelednek is hasznára válik a tartalommarketing és a stratégia

Szerző: | okt 31, 2020 | tartalommarketing

Ahhoz, hogy megragadd a vendégeid figyelmét és felkeltsd az érdeklődésüket, nem elég a hagyományos hirdetésekben gondolkodnod. Ma már a turizmus is szembesült azzal, hogy a foglalások számának növeléséhez olyan marketingkommunikációs csatornákat kell találnia, amiket korábban talán még sosem használt, hiszen a neves nemzetközi piackutató cég, a Nielsen szerint a vásárlók-vendégek bizalma egyre csökken a hagyományos hirdetések és marketingüzenetek iránt. Itt lép közbe a storytelling és a tartalommarketing.

A már említett kutatás ugyanis azt is kimutatta, hogy a hagyományos hirdetésekkel szemben, az online térben fellelhető anyagokkal és a közösségi médiában látottakkal kapcsolatban pont az ellenkező a helyzet: a vendégek jobban bíznak bennük, mint a szokásos reklámokban. Éppen ezért, ha növelni szeretnéd a foglalásaid számát, neked is minőségi tartalmat kell adnod a vendégeidnek és a storytelling valamint egy okosan felépített tartalommarketing stratégia erejével kell megszerezned a bizalmukat.

Képzeld magad egy pillanatra a vendégeid helyébe

A szállodád marketingfelelőseként gondolj bele abba, hogy neked és a hotel személyzetének minden más üzleti vállalkozásnál mélyebb kapcsolatod van az ügyfeleiddel: hozzátok ugyanis nem a muszáj vagy a kényszer viszi őket, hanem az önfeledt kikapcsolódás, a nyugodt pihenés, a szórakozás és az élménygyűjtés vágya.

A vendégeid – jöjjenek bármely korosztályból is – azért járnak nyaralni, hogy kicsit kiszabaduljanak a szürke hétköznapok mókuskerekéből és a kedvesükkel, a családjukkal vagy épp a barátaikkal felfedezzék maguknak az ország egy addig számukra ismeretlen szegletét. Ilyenkor a hotelednek számtalan igényt kell kielégítenie.

Hiszen mire is vágynak a vendégeid? Nagy vonalakban ezekre:
• egy kényelmes, tiszta szobára, ahol szinte ki sem akarnak majd kelni reggel az ágyból,
• finom, helyi ízekre, hiszen a nyaralás alatt a legtöbb diéta megszűnik létezni és a vendégeid is jókat szeretnének enni-inni,
• olyan extra szolgáltatásokra, amik kényeztetik őket: wellness részleg, masszázs, jacuzzi, egy hatalmas, árnyas park stb.
• egyéni preferenciáktól függően aktív vagy passzív pihenési lehetőségekre,
• a környék felfedezésére,
• és persze arra, hogy a nyaralás a pihenésről szóljon és semmire ne legyen gondjuk.

Azonban hiába biztosítod ezeket a vendégeidnek, ha csak a honlapodon, esetleg utazási katalógusban, újságokban vagy tv-ben / rádióban hirdeted meg a csomagjaidat, nem biztos, hogy eljut az üzeneted a valós célközönségeidhez.

Ezeknél a csatornáknál ugyanis nem tudsz célozni, nem te irányítod a kommunikációt, azt, hogy milyen konszenzus alakul ki rólad és egyáltalán kihez jut el az ajánlatod. A szegmentált kommunikáció ez esetekben nem valósul meg, ráadásul ahogy fentebb is említettem, az ilyen jellegű hagyományos hirdetésekhez a vendégeidnek már nincsen bizalma: átlapozzák őket, vagy a reklám ideje alatt az adott rádióadóról vagy tv csatornáról el is kapcsolnak.

Ma már a kommunikáció legnagyobb része az online térben zajlik és az utóbbi hónapokban a pandémia erre eléggé rá is erősített. Még az idősebb korosztály körében is, hiszen a családtól elvágva nekik is alternatív kapcsolattartási módok után kellett nézniük.

Ennek folyományaként van még egy dolog, amiről beszélnünk kell: az online bizalom erősödése a vendégeid körében is tetten érhető, hiszen azt már tudjuk róluk, hogy bármelyik szállásközvetítő vagy közösségi oldalra is lépnek fel, a kinézett szállásoknál elsőként az értékeléseket fogják csekkolni. Mégpedig azért, mert ezek nem fizetett hirdetések, hanem igazi vendégek értékelései valós tapasztalatok alapján, így a hitelességükhöz nem férhet kétség.

Éppen ezért az online platformok és az online jelenlét a szállodák esetében is felértékelődött, hiszen a blogodon, a Facebook, Instagram, Youtube csatornádon és a hírleveledben is te irányítod, illetve meséled el a történeteket, amiket a szállodádnak mindenképpen el kell mondania.

Térjünk át a tartalommarketingre és a stratégiára

A vendégeid tartalomfogyasztási szokásaiból is jól látszik, hogy a digitális világ felé kell nyitnod, ha a megfelelő tartalmakkal el szeretnéd érni őket. Tekints úgy a tartalommarketingre, mint olyan eszközre, ahol változatos platformokon és változatos tartalmakkal edukálod a közönségedet és szép lassan, fokozatosan felkelted az érdeklődését.

Ne feledd, itt nem – csak – a direkt értékesítés, vagyis a foglalási számok növelése a cél, hanem a hotel brand personality építése, a szállodád ismertségének növelése, a hírlevélhez listaépítés és persze aktív közösségépítés a követőid között.

Akkor lesz hatékony a tartalommarketinged, ha a vendégeid számára hasznos, informatív, érdekes, vicces, játékos tartalmakkal hívd fel a figyelmüket a szállodádra, szépen kiépítsd a bizalmukat, majd előbb vendégekké, később pedig akár törzsvendégekké tedd őket, akik szívesen ajánlanak tovább a saját ismeretségi körükben. És máris kész a szállodád vendégéletútja.

Mit kell tenned a hoteled tartalommarketing-stratégiájának összeállítása során? Először is, kezdj egy tartalomaudittal. Mérd fel, hogy jelenleg milyen csatornákat használsz, milyenekre tudnál még fellépni. Összesítsd azt is, hogy a már működő felületeken hány és milyen típusú tartalmaid vannak és azok hogyan teljesítettek. A blogod szempontjából ez például fontos lehet a SEO miatt is, hiszen ahhoz, hogy a blogcikkedet a Google is előre rangsorolja, meg kell felelnie bizonyos paramétereknek.

Ezt követően a stratégiád kihagyhatatlan lépése – ahogy ezt már a korábbi tartalommarketinges cikkeimben is említettem – a célközönséged, vagyis a buyer personáid meghatározása. Tudnod kell, hogy kiknek kell jóminőségű tartalmat készítened, mert így tudod a lehető legpontosabban személyre szabni a storytellinget.

Amennyiben ezen a lépésen már túlestél, jöhet egy kis piackutatás: egyrészt a célközönségeid tartalomfogyasztási szokásait érdemes felmérned – ebben segítenek a tartalomaudit során kapott információk, de ne csak ezekre támaszkodj. Emellett nézz szét a főbb versenytársak háza táján is, hiszen tőlük is ellesheted mit és hogyan érdemes csinálni, de elrettentő példának is jók lehetnek.

Ezután összesítsd az információkat és jöhet az, amit én inbound marketingnek hívok: állítsd össze a használandó kommunikációs csatornákat, a szükséges tartalmakat 3-6-12 hónapra előre, az egyes kampányokkal és felületekkel elérendő célokat, majd építsd fel a vásárlói útvonalakat, a folyamatokat és határozd meg azt is, hogyan fogod mérni az eredményeket és terjeszteni a különböző tartalmakat.

Gyakorlati tippek a tartalommarketing stratégiádhoz

Tartsd szem előtt, hogy a tartalommarketing nem sprintverseny, inkább egy maratonra hasonlít. Éppen ezért az eredmények eléréséhez szükség van néhány hónapnyi konzekvens kommunikációra és arra is, hogy közben folyamatosan monitorozd az eredményeket. Ha szükségesnek ítéled, finomítsd a közönség igényei szerint a tartalmakat és építsd fel tudatosan „mit, mikor, hol, hogyan és milyen rendszerességgel publikálok” folyamatokat.

Arról már írtam, hogy milyen tartalomtípusokban érdemes gondolkodnod, de arra ismét felhívnám a figyelmed, hogy a stratégiád végrehajtásában a vendégbarát tartalomnaptárad lesz a legnagyobb segítséged, aminek az elkészítéséhez ebben a cikkemben találsz 7+1 gyakorlati tanácsot a tartalomkészítéshez.

Fontos szempont még, hogy ne akard rögtön megváltani a világot és reális, elérhető célokat tűzz ki a stratégiában, törekedj a fokozatosságra. Akár a weboldal forgalomnövekedéséről, a közösségi média platformok követőszámának gyarapodásáról, a hírlevél-lista bővüléséről vagy konkrétan a vendégéjszakák számának növekedéséről van szó. És mérd az eredményeket, ebben a Google Analytics, a Facebook Pixel és hirdetéskezelő, valamint a hírlevélküldő szoftvered statisztikái is segíteni fognak.

Amennyiben úgy ítéled meg, hogy segítségre lenne szükséged az elkövetkezendő hónapok tartalommarketing-stratégiájának összeállításához, vedd fel velem a kapcsolatot és segítek lépésről lépésre, a szállodádra szabottan összeállítani a folyamatot!